Begripligare brev om tjänstepension
På Statens tjänstepensionsverk (SPV) har vi arbetat med att förbättra språket i mejl till våra kunder.

Synpunkter från kunderna ger viktiga insikter och bidrar till bättre mejlutskick. Foto: SPV.
Vi samlade in mejl från ett antal medarbetare med kundkontakt och granskade innehåll, disposition och språk. Efter det hade vi en klarspråksutbildning som byggde på de granskade mejlen och gav sedan individuell återkoppling till varje person. Planen är nu att göra en ny granskning för att se hur insatserna påverkat språket.
Våra utskick är en del av vår kommunikativa helhet och har ofta en koppling till webbplatsen. För att veta hur kunderna upplever utskicken följer vi upp vissa av dem genom att notera hur många som ringer, vad de frågar om eller har synpunkter på. Vid större utskick har vi börjat göra riktade kundundersökningar. I det löpande arbetet med utskick är kundservice med och bidrar med synpunkter från kunderna. Med hjälp av resultaten kan vi förbättra
utskicken.
Jennie Lind
Statens tjänstepensionsverk (SPV)
Mer från nummer 2/2019
-
Goda exempel att inspireras av
-
Skatteverket skriver tillsammans, för alla
-
Begripligare brev om tjänstepension
-
Infografik som engagerar och väcker intresse
-
Svea hovrätt arbetar med både bemötande och klarspråk
-
Tillgängligare information i Sundbyberg
-
Uppdaterad broschyr om krisberedskap
-
Tydliga budskap på Riksrevisionen
-
Tre frågor till...
-
Notiser nr 2/2019