Tillgängligare information i Sundbyberg
I Sundbybergs stad undersöker vi hur tillgänglig vår information är. Vi undersöker också vilka kanaler och format vi bör använda för att mottagarna ska kunna ta till sig informationen.
I steg 1 har vi hållit fokusgrupper och gjort djupintervjuer med personer med nedsatt läsförmåga på grund av exempelvis funktionsnedsättningar eller hög ålder. Steg 2 är att göra en enkät till allmänheten för att kunna vikta resultatet. Vi vill visa att t.ex. punktlistor gör text mer tillgänglig för alla – inte bara personer med nedsatt läsförmåga.
Syftet med undersökningen är att samla in ett bra underlag för att utbilda anställda i att skriva tillgängligt. På så sätt följer vi också upp en överenskommelse med funktionsrättsorganisationer i staden om att kommunicera tillgängligt.
Vi har ställt frågor om hur personerna i fokusgrupperna helst vill ha information vid vägarbeten och stadsplanering. Vi har också låtit dem testa information om simhallen i fyra olika format: klarspråk, lättläst, lättläst med bilder och en film med undertexter.
Susanna Järlund
Sundbybergs stad
Mer från nummer 2/2019
-
Goda exempel att inspireras av
-
Skatteverket skriver tillsammans, för alla
-
Begripligare brev om tjänstepension
-
Infografik som engagerar och väcker intresse
-
Svea hovrätt arbetar med både bemötande och klarspråk
-
Tillgängligare information i Sundbyberg
-
Uppdaterad broschyr om krisberedskap
-
Tydliga budskap på Riksrevisionen
-
Tre frågor till...
-
Notiser nr 2/2019