Skrivrådet: Effektiv internkommunikation med smarta ux-texter

Porträtt

Karin Guldbrand. Foto: Sofia Guldbrand.

En ux-skribent skriver med användarupplevelsen – user experience – i fokus. Titeln ux-skribent är visserligen ganska ny, men inte yrket att skriva användbara texter. De äldsta skrifter vi hittat gjordes med kilskrift för att hålla ordning på olika konton, och på senare tid möter vi ux-texter inte bara i appar utan också på skyltar, varuautomater och kaffemaskiner.

Men användbara texter och upplevelser är inte bara något för extern kommunikation. Tid är pengar. Också dina kollegors, hur kunniga de än är. Även de proffsigaste lärare, sjukvårdsspecialister eller framstående kärnfysiker blir mer effektiva av pedagogiska och välstrukturerade texter. Klarspråk helt enkelt.

Så även när du skriver för kollegor ska du ta reda på målgrupp och syfte, inleda med det viktigaste och ordna innehållet logiskt. Men lägg gärna till några av ux-skribenternas knep för att bättre nå fram på intranätet, i sms, chattar och mejl.

Skriv bara det som behövs

Säg bara det som behövs, och säg det exakt med ett enkelt språk. Fundera på hur du kan uttrycka dig kortfattat och ändå få med allt som behövs. Det betyder inte att kapa bort detaljer genom att använda nakna substantiv, gödsla med förkortningar eller skriva ej i stället för inte och Vänligen eller MVH i stället för Vänliga hälsningar.

Skriv som om du skulle säga det

Du hittar alltid en ledigare ton om du drar dig mot det talade språket. Inom ux använder vi ofta pratcopy eller conversational writing, texter i dialogform. Om din kollega frågar dig hur personnumret ska fyllas i skulle du troligen säga Skriv ditt personnummer med tio siffror, inte Endast numeriskt värde anges.

Låt som en människa, inte en robot

Använd aktiva verb och undvik nakna substantiv så blir ditt budskap ledigare och mindre tekniskt. Visst blir det tydligare med För en bättre vy, logga in via en dator eller en annan enhet med större skärm än För optimerad vy rekommenderas inloggning från dator eller enhet med större skärm? Dessutom aningen kortare.

Förklara när det behövs

Men rygga inte för en längre tydlig förklaring om något är komplicerat i stället för korta men obegripliga ord. Jämför månadens churnhastighet med antalet förlorade kunder i procent under månaden.

Jobba tillsammans

Ux-skribenter och ux-designer jobbar ihop och användartestar sina alster. Be också du någon annan titta på din text innan du publicerar den.

Karin Guldbrand
ux-skribent på SEB och medförfattare till ”Webbredaktörens skrivhandbok”
och en kommande bok om ux-skrivande