Språkpolitikbloggen

En blogg om språklagar och språkpolitik i Sverige

Filtrerat på kategori Flerspråkighet. Nollställ filtrering

  • Det nordiske språkfellesskapet i trøbbel

    Publicerat: . Kategorier: Flerspråkighet, Språkpolitik .

    Är den nordiska språkförståelsen på väg att försvinna? Den frågan ställs i en ny rapport från Nordiska ministerrådet. Truls Stende, som är en av författarna till rapporten, skriver om läget för språkförståelsen mellan de nordiska språken. Och det gör han på norska, så att Språkpolitikbloggens läsare får möjlighet att testa sin egen språkförståelse i nordiska språk.

    Lämna kommentar

  • Språktest riskerar att exkludera många

    Publicerat: . Kategorier: Flerspråkighet, Språkpolitik .

    En statlig utredning har i år lagt fram ett förslag om språktest för medborgarskap. Pieter Bevelander, som har studerat språktester i olika länder, ser en risk att höga språkkunskapskrav leder till exkludering.

    Lämna kommentar

  • Det språkpolitiska året 2020

    Publicerat: . Kategorier: Finska, Flerspråkighet, Jiddisch, Meänkieli, Minoritetslagen, Nationella minoritetsspråk, Romska, Samiska, Språklagen, Språkpolitik, Svenska, Svenskt teckenspråk .

    Stark coronaprägling, krisinformation, jubileum för minoritetspolitiken och språkkrav i svenska. Isofs utredare Jennie Spetz sammanfattar det språkpolitiska året som gått.

    Lämna kommentar

  • Krisinformation på andra språk än svenska

    Publicerat: . Kategorier: Flerspråkighet, Språkpolitik .

    Dåligt översatt samhällsinformation verkar vara snarare regel än undantag. Sofia Malmgård skriver om varför översättningsprocessen fortfarande haltar, trots att Sverige varit flerspråkigt i decennier.

    Lämna kommentar

  • Förbättrad kvalitet måste vägleda sfi

    Publicerat: . Kategorier: Flerspråkighet, Språkpolitik .

    Att utbildningsformen kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare, mer känd som sfi, är politiskt laddad är svårt att undgå. Men politiska och offentliga diskussioner kring sfi sker sällan utifrån de kvalitativa förutsättningar som är nödvändiga för att utbildningen ska kunna möta de högt ställda förväntningarna. De pedagogiska utmaningarna för att lyckas är många, skriver Maria Rydell, biträdande lektor i svenska som andraspråk. I en nu pågående utredning finns dock en ny chans att ta kvalitetsaspekten på allvar.

    Lämna kommentar

Om bloggen

En blogg om språklagar och språkpolitik i Sverige.