Folkminnesbloggen

Kärleksmagi genom tiderna

Från signerier och dekokter till K-brunnar och dejtingappar. Längtan efter kärlek är allmänmänsklig, och i alla tider har vi försökt hjälpa naturen lite på traven. Tommy Kuusela tittar närmare på kärleksmagi genom tiderna.

Bildblock med en bild på ett hänglås, en bild på bloddroppar, en bild på en groda, en bild på en prästkrage, en bild på en K-brunn och en illustration på en smartphone med ett hjärta på.

Älskar, älskar inte...

Har du någon gång ryckt kronbladen ur en prästkrage i takt med att du räknat ramsan ”älskar, älskar inte”? Kanske har du undvikit att kliva på en A-brunn men gärna gått på en K-brunn? Har du reagerat när tårtbiten välter omkull på tallriken?

Allt detta är olika exempel på kärleksmagi. Det är också något som kan benämnas som ett magiskt tänkande. En människas magiska tänkande kan vara väldigt personligt och påverkas av en mängd olika faktorer som ålder, erfarenheter och för stunden rådande känslor. Det är därför exempelvis kärlekslås på ett broräcke kan upplevas betydelsefullt och viktigt när det delas med en annan person. Skulle något hända den platsen eller om kärlekslåsen plockas bort kan personerna känna att något oförklarligt rubbas och känna oro. Att gå på en A-brunn uppfattad som ”avbruten kärlek” kan upplevas som särskilt obehagligt och ängsligt i de stunder då ett förhållande håller på att ta slut. Det omvända gäller förstås, det kan upplevas som betydelsefullt att gå på K-brunnar uppfattade som ”kärlek” när en person är kär och hyser förhoppningar om att ett förhållande kan inledas. Detsamma gäller även för horoskop och andra uttryck för ett magiskt tänkande.

Förhoppningar och önskningar kan påverka en människas magiska tänkande, men det som i än högre grad påverkar det är starka känslor som kärlek, rädsla och hat. Även om någon kan tycka att de frågor som nämndes ovan är uttryck för irrationellt tänkande kan läget under vissa omständigheter förändras på det personliga och känslomässiga planet, om så bara för en stund. Exempel är t.ex. övernattningar i hus som sägs vara hemsökta, känslor i samband med spökhistorier eller efter en skräckfilm med övernaturligt tema, besynnerliga händelser och förnimmelser, eller föreställningar om tur och otur.

Kärleksmagi kan vara både på lek och på allvar. I takt med att samhället har förändrats har våra föreställningar och ritualer ändrats, men om vi skrapar på ytan finner vi snart paralleller till äldre tid som visar att kärleksmagi är en seglivad tradition. Att förstå sig på kärleken och hur man väcker någons kärlek har aldrig varit lätt. På den punkten är kärleken lika gåtfull och ibland oberäknelig idag som den var för ett par hundra år sedan.

Kärleksmagi och kärleksspådom i arkiven

I folkminnesarkiven finns många metoder beskrivna för att väcka och binda kärlek. Både män och kvinnor har ägnat sig åt kärleksmagi. Mitt syfte är att kortfattat beskriva vad som menas med kärleksmagi med hjälp av några exempel som illustrerar hur det kunde gå till. Eftersom exemplen är insamlade runt förra sekelskiftet är det också den tidens föreställningar om män, kvinnor och sexualitet som speglas i berättelserna.

Kärleksmagi kanske låter trevligt, men själva syftet är knappast det, eftersom det handlar om att påverka och försöka få kontroll över en annan människas känslor. De valda exemplen är alla uttryck för vad som kan benämnas som svart magi, alltså olika metoder som riktas mot en annan person i syfte att påverka och få makt över den personens vilja.

Menstruationsblod, urin och blod

Många redogörelser för kärleksmagi inbegriper kroppsvätskor. Det kan röra sig om användandet av svett, saliv, urin, blod (helst från vänstra lillfingret), menstruationsblod, eller till och med könsvätska från underlivet. Hur det sedan används beskrivs på olika sätt. Det kan räcka med att bära ett äpple under vänster armhåla tre nätter i rad, helst under helgnätter, innan äpplet äts upp av den man önskade få förälskad i en. I en del fall måste äpplet verkligen ha sugit åt sig svetten och då borde det helst ätas medan det fortfarande var varmt, annars förlorade det sin makt.

I andra fall beskrivs att tre, sju eller nio droppar blod eller menstruationsblod kunde droppas i kaffe eller brännvin och serveras till den som skulle bli förälskad. I en del fall är kroppsvätskan utbytt mot eller kombineras med ett antal hårstrån från underlivet som rycktes eller klipptes bort, hackades upp och blandades i mat eller dryck till den som åtråddes. Huvudhår kunde också fungera, men då skulle dessa hårstrån komma från den pojke eller flicka som man ville åt. Följande exempel är upptecknad 1919 i Mo socken i Ångermanland och berättas av en kvinna född 1853, det är ett av många exempel på hur menstruationsblod kunde smugglas ned i en dryck:

För en 18 -19 år sedan hade vi en piga från Västerhus i Själevad. Hon sade, att hon skulle kunna göra en karl så tokig efter sig, så han skulle aldrig vilja skiljas ifrån henne. Då di fråga de, hur hon då skulle bära sig åt, svarade hon, att hon bara skulle ta av sina 'saker' (menstruation) och ge honom in i kaffe.

I en uppteckning från Bro socken i Värmland berättar en man född 1869 följande:

Om en skulle 'steck in kärlek' på den en tyckt om, så tog man en stoppnål eller synål och stack sig med i ringfingret tre gånger, sedan så tog en densamma nålen och stack den en tyckt om – så att blodet kom ut. Bäst om en kom åt att sticka henne i ringfingret.

I en variant från Södermanland från mitten av 1800-talet beskrivs att följande måste göras för att vinna en flickas kärlek: Man lägger en sockerbit under sin vänstra arm tre torsdagskvällar efter varandra, hugger den sedan i tre bitar och lägger dem i hemlighet i någon dryck som flickan ska dricka. Samtidigt som bitarna läggs ned i drycken ska man säga följande: ”Så sant som gud lefver / om min själ lefver, / så sant skall du (flickans namn) / i guds Faders och den helige andes namn.”

Skrock och signerier

I författaren och forskaren Leonhard Fredrik Rääfs samling av svenska skrock och signerier (främst från första hälften av 1800-talet) finns det ett femtiotal exempel på kärleksmagi. En del kan tyckas bisarra och minst sagt drastiska, t.ex. uppgiften om att den som vill få kvinnas kärlek först måste skala en rävpenis ren, ta den i sin mun och sedan kyssa den flicka som var åstundad. Samtidigt ska lite saliv strykas med fingrarna på hennes kjortel utan att hon märker det. I samma samling finns även denna metod beskriven: När du ser två grodor som är på varandra, sära dem med dina händer, släpp dem sedan efter att du tvättat dina händer med deras slem och låt det torka in. Därefter ska du tvätta dina händer. Den flicka som du sedan omfamnar uppfyller din vilja.

I brist på grodor finns följande variant: När tuppen trampar hönan ska du ta den längsta fjädern han har i sin stjärt. Stryk sedan fjädern på en jungfrus hand. Då skall hon hålla dig kär. Samlingen ger också flera exempel på hur en kvinna kan vinna en mans gunst. Lämpligen görs det genom att droppa urin eller mensblod i brännvin eller bröd som mannen sedan får äta, men det är viktigt att han inte får reda på det för då äger inte magin någon kraft. Samlingen ger även upplysning om hur en gift kvinna kan göra om mannen är otrogen med en annan kvinna: Då ska hon ta lite av den andra kvinnans avföring och stryka det på mannens linnetyg, varpå han börjar avsky sin älskarinna.

Det fanns också knep för att bli kvitt svartsjuka. I en samling skrock från Ångermanland från 1870-talet ges följande råd: Man ger den svartsjuke i mat eller dryck ett sönderstött tibastbär och slår honom med kåda i huvudet. En formel medföljer: ”Sju helsinges plåga / botas med tivelbär och kåda”. Eftersom tibastbären är giftiga för människor och kan ge upphov till smärtor i munnen, magsmärtor och diarré är det säkert tänkt att det onda ska fördrivas med ont.

Kloka gubbar och gummor

Det kunde vara svårt att veta hur man väckte kärlek på egen hand, då fanns hjälp att tillgå, sådana som visste råd om det mesta – de kloka gummorna och gubbarna. Det fanns många olika knep och ritualer som kunde utföras. Om en pojke var kär i en flicka men hon inte ville ha honom gick det att säkerställa att ingen annan heller skulle vinna hennes gunst. Den kloka kunde exempelvis ge rådet att han skulle skaffa sig tre nålar som tillhörde flickan, sedan skulle han under påsken gå och sätta nålarna i altarringen i kyrkan. Då blev hon aldrig gift. Detta kallades för att ”sätta ner” någon. Varianter av riter för nedsättning beskrivs även från andra håll och då räckte det med att ta ett par av flickans hårstrån, vira dem runt en nål (eller pinne) och fästa i ett träd i skogen, i en brunn, i ett vattendrag, i jorden eller kasta på elden. I en del fall är det även unga kvinnor som sägs ha nedsatt unga män på liknande sätt.

I en uppteckning från Värmlandsnäs berättas en sägen om en pojke som använde kärleksmagi för att väcka en flickas kärlek:

Det var en pojk, som tyckte om en tös. Hon var inte något särskilt fästad vid honom. Så var det en gumma, som lärde honom, hur han skulle göra. En gång, när han var tillsammans med henne, så tog han en hårnål ur håret på henne och satte den i sitt halskläde. Det var henne ovetande. Natten efter så kom hon nästan naken till honom och fram till bädden. Hon drack ur vattenglaset, som han hade ställt bredvid sängen. Så tog hon hårnålen, som låg på bordet. När hon tagit den, så hade han inte makt över henne.--- De som blev gifta på det viset, blev inte lyckliga. De hatade varandra.

De kloka hade ibland hjälp av svartkonstböcker, handskrivna samlingar av trollformler, ritbeskrivningar och sjukdomsbot. I en småländsk svartkonstbok från Vestbo härad, troligen från 1700-talet, finns flera exempel på kärleksmagi, varv följande tre får tjäna som exempel:

  • För kåthet: Ta lindbark och lägg i blöt i enbärsdricka i 3 dagar. Tvätta sedan lemmen med det och drick en bägare mjölk med vallmofrö.
  • För att få en kvinna att älska dig: Ta en svaltunga och lägg under din vänstra fot. Den jungfru, som du trampar bak på hälarna, blir då övermåttan förälskad i dig.
  • At bli älskad av varje man: Ta 4 lärkungar och ta den längst kluvna (stjärtfjädern) och bär dem i dina kläder, så blir du älskad av varje man.

Svalor, fladdermöss och ormar

En annan grym metod för män som tillfälligt ville få en kvinna förälskad i sig finns beskriven från olika håll i landet. Den gick ut på att en groda stoppas i en liten ask med små hål, stora nog för myror att krypa in i. Asken läggs sedan i en myrstack så att myrorna kunde gnaga av köttet på benen. Det ska då finnas ett ben på grodan som påminner om en krok och det benet används för att dra någon till sig. Det finns också ett annat ben som ser ut som en spak, och med den skjuter man personen ifrån sig. En sägen från Bohuslän berättar om hur en stalldräng har en sådan ask och att han på så sätt drog till sig en av pigorna en natt. Då han var nöjd med henne drev han henne ifrån sig med spaken. När hon kom till de andra pigorna i bara linnet undrade de vart hon varit under natten men hon hade inget minne av det. Följande berättelse är också från Bohuslän, berättad 1924 av en kvinna född 1863:

Inskannad handskriven arkivuppteckning.

Om man tog ett grodben, och skrapade den person som man ville ha till maka nerefter ryggen med detta så blev denne alldeles övermåttan kär i en. Man skrapade dennes kärlek till sig, trodde man. Men man måste noga komma ihåg att man skrapade nerefter ryggen, åt sig, och ej uppefter ryggen från sig, ty gjorde man detta så skrapade man därmed också personens kärlek ifrån sig och då kunde man aldrig tänka på att få honom, ty det verkade ganska kraftigt på vilket håll man än drog.

Det verkar av alla beskrivningar som att det inte var ovanligt att djur fick lida för den kärlekskrankes magiska metoder. Några av de djur vars blod eller kroppsdelar användes i den här typen av magi och som förekommer i ett flertal olika instruktioner är fladdermusen, grodan, haren, duvan, svalan eller ormen. Anledningarna till att dessa djur valdes ut skiljde sig åt. Fåglarna och haren stod ju för älskog eller trofast kärlek, fladdermusen ansågs vara dagblind och kunde därför orsaka blind besinningslös kärlek, ormen och grodan ansågs giftiga och deras blod, gaddar eller slem ansågs därför äga en magisk potens.

Örter, oblater och gravjord

Örter användes i mindre utsträckning i kärleksmagin än vad vi kanske förväntar oss. Det var särskilt örter och blommor som till sin form eller vars rötter erinrade om könsorganen som ansågs verksamma. Även blommors namn kunde inverka på om de användes i kärleksmagi, inte minst gäller det kärleksört. Den senare kokas i vatten varefter saften blandas i mat eller dryck. Detta skulle en pojke och flicka förtära tillsammans för att bli förälskade i varandra.

Andra användbara föremål som användes inom kärleksmagin hämtades från de döda och den jord de vilade i. I en uppteckning från Ångermanland sägs att om gravmull kastas mellan två personer som var ”gjorda efter varann”, dvs. att de var kära på grund av en förtrollning, då upphör förtrollningen.

Även oblater kunde stjälas från kyrkan och användas i magiskt syfte, de ansågs ju redan vara fyllda av kraft. Om oblat stoppades i munnen och någon kysstes var effekten omedelbar, den kyssta blev snabbt förälskad i den som kysste. Om oblat syddes in i eller lades i en flickas eller pojkes kläder blev den personen vansinnigt förälskad i den som gjort detta. Problem kunde dock uppstå om oblaten togs bort, då försvann känslorna.

Kärleksmagi leder till olycka

Att på magisk väg få någon förälskad var förenat med olycka. Flera uppteckningar ger exempel på att de makar som blivit ”hoptrollade” sällan fick ett långt och gott äktenskap. I följande uppteckning från Vilhelmina i Lappland berättas om hur en flicka vakat under midsommarnatten vilket lett till att hon fått makt över en man mot hans vilja:

En kvinna, som vakade midsommar för att få se sin blivande make, fick vid den utsatta tiden besök av en man. Kvinnan förstod, att detta var den man, hon skulle ha, och redde till en måltid åt honom. Under måltiden tog mannen fram sin kniv och skar för sig av det framsatta köttet. När han gick, glömde han kniven, men flickan gömde den som ett minne av natten. Tiden gick, och kvinnan blev gift med den man, hon sett under midsommarnatten. En gång, när hon låg i barnsäng, skulle mannen söka något i hustruns skrin. Då fann han den kniv, som han förlorat den förskräckliga midsommarnatten, då han av andra blivit förd till kvinnan. Han mindes hur hans fötter och hela kropp hade blivit plågade under denna färd. I raseri skrek han: Jaså, det var du som förorsakat mig all den plågan! Och därmed stötte han kniven i henne och dödade henne.

Det är inte särskilt svårt att se moraliska pekpinnar i den här typen av sägner. Att på magisk väg påverka sin omgivning, eller än värre, att försöka få makt över en persons känslor och vilja var den värsta sortens trolltyg. Ett par hundra år tidigare, under trolldomsanklagelsernas tid från andra hälften av 1600-talet till första hälften av 1700-talet, var orsaken till att en del anklagades för häxeri och ställdes inför rätta just det att de ansågs ha praktiserat kärleksmagi. I värsta fall dömdes den anklagade personen till döden eftersom det ansågs att de hade ingått ett förbund med djävulen (runt 300 personer dödades för häxeri i Sverige under senare delen av 1600-talet).

Kärleksmagi var ofta riktad mot en bestämd individ. Den kunde praktiseras av både män och kvinnor även om det tycks ha varit något vanligare att kvinnor gjorde det. Intressant i sammanhanget är att många uppteckningar berättar om att mäns syfte med kärleksmagin var att få en kvinna att åtrå dem, inte sällan bara tillfälligt ellerbara för en natt. När det gäller de kvinnor som använde sig av denna form av magi var det vanligare att det handlar om att finna och att behålla en äktenskapspartner.

Metoderna förändras med tiden

Drömmen om att finna någon att hålla kär och önskan om att få ett tryggt och gott liv är gammal och allmänmänsklig. Verkligheten kunde vara hård och gav inte alltid utrymme för drömmar och svärmeri, men en strävan efter att på något sätt försöka påverka utgången av ödets nyckfulla hand har sysselsatt människan i alla tider. Mycket av det som beskrivits ovan kan kanske upplevas som lustigt och främmande. Men om vi återgår till de exempel som denna text inleddes med, till ett magiska tänkande och till önskningar, förhoppningar och drömmar, är de inte längre fullt så främmande.

Idag manipuleras profilbilder med filter och andra funktioner på dejtningappar, de kan ge en falsk bild av vem en person och syftet är i regel att försöka fånga kärleken, både tillfälligt och för en längre tid. Stora summor pengar betalas till tjänster som erbjuder sig hjälp till den som vill finna kärleken, magi har bytts ut mot algoritmer, de kloka mot företag. Metoderna har förändrats, men i grund och botten handlar det om längtan efter att finna och binda kärleken.

/Tommy Kuusela

Lästips

Fredrik Skott: A-brunnar och K-brunnar. I: Rig – Kulturhistorisk tidskrift (2015).

Tommy Kuusela: ”Med trehövdad turs skall du leva”: sexuellt betvingande trolldom i nordisk mytologi och religion Länk till annan webbplats.. I: Chaos: skandinavisk tidsskrift for religionshistoriske studier (2014)