Andra artikeln i antologin om nationella minoritetsspråk

Nu publiceras den andra delen i antologin Nationella minoritetsspråk i utbildning och samhälle. I en ny vetenskaplig artikel – Romska initiativ och förutsättningar för revitalisering av romani chib i Sverige – granskar Christina Rodell Olgaç, Angelina Dimiter-Taikon och Anna Lindqvist vid Södertörns högskola sex olika romska projekt i Sverige som pågick mellan 1990 och 2017.

Artikeln lyfter fram flera resurser och tillgångar som främjar revitalisering av det romska språket.

Omslagsbild till artikeln: abstrakt akvarell i färgerna rött, grönt och blått.

Utifrån en vidareutveckling av François Grins COD-modell identifierar författarna faktorer som är viktiga för revitalisering av det romska språket i Sverige. Resurser och tillgångar som främjar revitaliseringen är bland annat flerspråkighet och fristad eller fredad zon, något som fortfarande ofta saknas i romska sammanhang. En ytterligare tillgång är den metalingvistiska medvetenheten, det vill säga förmågan hos både barn och vuxna att kunna reflektera och resonera om språk samt ”leka” på ett kreativt sätt med olika språk. Detta är något som författarna menar kan gynna romska barns och ungdomars situation i förskola och skola.

De undersökta studierna visar att intresset och engagemanget för revitalisering av det romska språket sedan länge varit stort. Samtidigt pekar författarna på att antiziganism fortsatt utgör ett allvarligt hinder för språkrevitalisering.

Nationella minoritetsspråk i utbildning och samhälle

Artikeln är den andra delen i antologin Nationella minoritetsspråk i utbildning och samhälle som ges ut av nätverket NätMin i samarbete med Isof. Artiklarna kommer att publiceras löpande på antologins webbsida under 2025–2026.

”Temat för antologin kretsar kring de utmaningar och möjligheter som finns i skolan och utbildningen när det gäller de nationella minoritetsspråken. Syftet är att bidra till ökad förståelse, reflektion och kunskap bland yrkesverksamma, studenter och andra som kommer i kontakt med dessa frågor”, säger Isofs revitaliseringsexpert Sari Pesonen.

NätMin – nätverk för lärare och forskare

NätMin är ett nätverk som för samman lärare och forskare i nationella minoritetsspråk vid de lärosäten som har ansvar för att utveckla utbildning, inklusive lärarutbildning, i dessa språk. Syftet med nätverket är att främja dialog och erfarenhetsutbyte mellan universitet och högskolor med liknande uppdrag. Isof, som driver språkcentrum för fyra av de nationella minoritetsspråken, samarbetar med nätverket.

Läs antologins första artikel: "Jag visste inte ens vilka de var" Länk till annan webbplats..