Humor är svårt

I söndags besökte jag en vacker kyrka och råkade komma in i slutet av högmässan. Prästen avslutade med att uppmana dem som ville att komma fram och ta en selfie med henne. Jag blev förvirrad – var det ett skämt, eller?

Porträttbild.

Gabriella Sandström.

I det här numret av Klarspråk (det roligaste någonsin?) vrider och vänder vi på ämnet humor och myndighetskommunikation. Kan – och bör – myndigheter och andra offentliga institutioner använda humor som ett medel för att nå ut med viktiga budskap?

Caroline Thunved skriver i sin artikel att humor kan bidra till att göra information mer tillgänglig för allmänheten. Men det gäller att vara medveten om riskerna och gärna testa på olika målgrupper.

Humorforskaren Hanna Söderlund skriver om humor som maktmedel. Myndigheter behöver vara försiktiga eftersom de har en maktposition, så att de inte uppfattas som nedlåtande. Så varför känner sig så många myndighetsföreträdare lockade att använda humor för att nå ut till sina målgrupper? Ett svar är att det kan göra avsändaren mer mänsklig.

Degerfors bibliotek har gjort succé i sociala medier med sina filmer om en realistisk men samtidigt lätt skruvad biblioteksvardag. Robin Karlsson berättar om hur sketcherna kommer till. Vi har också frågat komikern Annika Lantz om vad hon tycker är rolig myndighetskommunikation.

Ha det så kul!

Gabriella Sandström
Redaktör för Klarspråk