- Startsida
- Utforska
- Webbutställningar
- Gilstrings samling
- Ordspråk och talesätt
Ordspråk och talesätt
Karl Gösta Gilstring hade ett specialintresse för ordspråk. Han ansåg att de erbjöd sätt att uttrycka känsliga saker och påpeka brister utan att såra. Han framhöll också deras roll som konfliktlösare. Även sjukdomsbot, skrock och folktro var ämnen som engagerade honom.

Häggen blommar bara en lördag.
Ordspråket rymmer enligt Karl Gösta Gilstring både livsvisdom och skönhet och handlar om att se det vackra i det lilla.
Ordspråk och talesätt ur samlingen
Man skall aldrig ge sin käresta ett vasst föremål för saxen klipper och kniven skär, kärleksbandet mitt isär
Om du sjunger på morgonen när du klär på dig får du gråta på kvällen när du tar av dig
Vara fattig är ingen skam om man blott har ärlighet i hand
Judit Johansson, född 1893 i Århems socken, Småland
Om inte om har varit har jag varit präst
Blås Kajsa får du fisk (sades om man hade bränt sig)
Det har följt med Davids höna under isen (sades om man hade mist något)
Aina Resare, Säfsnäs socken, Dalarna
Åkommor och sjukdomsbot

Lovisa Öberg i Uppland berättar om hur grodblad användes:
Groblad är bra att lägga på såret. Om det var, skulle dom lägga ludna sidan på såret, det har jag försökt sjelv. Det drog ut varet.
I den här inspelningen berättar Judit Johansson i Småland om grobladens läkande egenskaper:
Fler exempel på sjukdomsbot
Jag högg mig i ett finger när jag var liten. Mor leta upp spindelväv och och tugga socker och lag i det och linda om. Jag var snart bra och det var rätt djupa sår. Dom var doktor sjelva på den tiden.
Det var bra att spruta in kvinnomjölk i örat när man hade ont. Det bar bra, har försökt det sjelv.
Lovisa Öberg, född 1888 i Harbo socken i Uppland
Att pissa på fötterna minns jag gamla talade om. Barnen måste gå barfota. Fick inte slita skor i onödan. Det blev kallt och frost på hösten. Då var det att göra så och stå kvar länge det var varmt. Om hästen rev sönder hasen (foten) i skogen, gjordes såret rent med att pinka på skadan.
Modersmjölk strilades i öronen på dibarn om man trodde på örvärk. Undrar om man inte till och med hade det till variga öron.
Aina Resare, Säfsnäs socken, Dalarna
En gammal gumma som hade värk i ena foten lindade kogödsel omkring foten. Det sade hon tog bort värken.
Alfred Pearson, född 1896, Svensköp socken, Småland
Tro och skrock

Man satte ormskinn kring halsen på grisen, så ingen kunde trolla bort den.
Man fick inte kasta ut håret som fastna i kammen, så fåglarna fick tag i det, då råka man ont.
Rånan har jag hört många gånger när jag gått och plockat bär. Hon har sånt skratt så det går genom märg och ben. Då gick jag hem. Men jag har inte sett na. Det ryser i en när man hör na. Rånan är en ond ande som bara vill ont. Rånan är inte detsamma som skogsfrun. Rånan vill bara ont men skogsfrun är snäll och hjälpsam.
Lovisa Öberg, född 1888 i Harbo socken i Uppland
Bredde man en ny smörgås innan den första var uppäten, skulle det komma någon hungrigare än en själv."
Judit Johansson, född 1893 i Århems socken, Småland
Nog hörde man talas om att bli riden av maran. Själv minns jag att det rös mig, när jag hörde talas om det. Trodde när jag var barn att det var något övernaturligt väsen som ansatte den som blev riden av maran. Det talades om en tyngd över bröstet och att den som sov jämrade sig i sömnen.
Aina Resare, Säfsnäs socken, Dalarna
När jag var liten brukade de gamla skrämma barnen med attt säga: ”Titta ej ner i brunnen ty brunnkäringen kommer och tar dig”.
Alfred Pearson, född 1896, Svensköp socken, Småland