- Startsida
- Svenska språket
- Klarspråk
- Bulletinen Klarspråk
- Nummer 2/2020
Nummer 2/2020
Temat för numret är nya metoder och nya kanaler för klarspråksarbete. Bland annat berättar vinnaren av Klarspråkskristallen 2020 om sitt arbete.
-
Viktigt! Anmäl din e-postadress för att fortsätta läsa Klarspråk
Det här numret av Klarspråk blir det sista som trycks. I fortsättningen kommer vi bara att ge ut Klarspråk i digital form, som artiklar på webben och som en pdf-fil.
-
Vinnare av Klarspråkskristallen 2020: Uthållighet och engagemang viktigast Uthållighet och engagemang på alla nivåer. Det är de viktigaste faktorerna för att hålla liv i klarspråksarbetet på konsument- och medborgarservice i Göteborgs Stad.
-
Skrivrådet: Kommunicera begripligt och tillgängligt i kriser
Hur ska man tänka kring översättningar och tillgänglighet för att nå ut så brett som möjligt med viktig information?
-
Tre frågor till...
Niklas Laninge, psykolog och expert på beteendedesign. Han är också en av författarna till boken Beteendedesign .
-
Sluta anta, börja fråga – att sätta användaren i centrum
Hur vet vi att en tjänst verkligen skapar nytta? Att vi gör rätt saker? I en tjänstedesignprocess är dessa frågor centrala, och vi måste alltid söka svaren hos våra användare.
-
Språkfrågan: Hur bör myndighetsnamn bildas och förkortas?
Namnvårdsgruppen har tagit fram nya råd om myndighetsnamn och förkortningar.
-
Notiser nr 2/2020
Prenumera på Klarspråk
Som prenumerant får du ett mejl till din e‑postadress när ett nytt nummer publiceras här. Prenumerationen är gratis och går att avsluta när som helst.