Terminologiarbete enligt Språklagen

Språklagen säger att varje myndighet har ansvar för terminologin inom sitt ämnesområde.

Det innebär att myndigheter ska arbeta med sina ämnesspecifika termer och begrepp så att svensk terminologi finns tillgänglig, utvecklas och används.

Utöver det har myndigheterna ansvar för att uttrycka sig vårdat, enkelt och begripligt, det vill säga använda klarspråk, för att öka allas delaktighet i samhällslivet. I den uppgiften ingår det att beskriva och förklara de termer man använder. När det tydligt framgår vad en verksamhet avser med sina termer ökar helt enkelt chansen att texterna blir begripliga, både för fackpersoner och allmänheten.

Terminologiparagrafen 12 i språklagen hör alltså samman med klarspråksparagrafen 11.

Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt.
Språklagen § 11

Myndigheter har ansvar för att svensk terminologi inom deras olika fackområden finns tillgänglig, används och utvecklas.
Språklagen § 12

Terminologiparagrafen har också bäring på andra paragrafer i språklagen. En genomarbetad svensk terminologi bäddar för att svenskan kan användas inom alla samhällsområden och ser till att korrekta översättningar kan göras till de minoritetsspråk som finns i vårt flerspråkiga Sverige.

Myndigheters ansvar enligt paragraf 12

Varje myndighet har ett särskilt ansvar för den terminologi som rör myndighetens uppdrag och kärnverksamhet. Till exempel har Skolverket ansvar för terminologin inom skolans område, Socialstyrelsen för terminologin inom vård och omsorg, Arbetsmiljöverket för terminologin inom arbetsmiljöområdet och så vidare.

Terminologiansvaret har alltså en direkt koppling till myndighetens uppdrag. Genom att utveckla, använda och tillgängliggöra sin terminologi kan en myndighet utföra sitt uppdrag på ett mer effektivt sätt. Dels blir man blir tydligare i sin egen kommunikation, både internt och externt, och dels kan man visa vägen för ett gemensamt språkbruk inom verksamhetsområdet.

Terminologi som faller utanför ansvaret enligt paragraf 12

Alla myndigheter använder också annan terminologi än sin egen ämnesspecifika. Det kan handla om hr-terminologi, it-säkerhetsterminologi, arbetsmiljöterminologi eller en gemensam myndighetsterminologi (ärende, handläggare osv.). För att underlätta kommunikationen både internt och externt, och ha möjlighet att uttrycka sig på klarspråk, kan det finnas anledning att utreda och beskriva även sådana begrepp. Men myndigheters ansvar enligt paragraf 12 handlar specifikt om att bidra till en välfungerande kommunikation inom det egna verksamhetsområdet.