Anpassa tonen efter sammanhanget

När du funderat ut vem din läsare är bör du också anpassa din text efter sammanhanget. Vem är avsändaren, vad är det för sorts text, och var ska den publiceras?

En text behöver inte bara anpassas efter mottagaren, utan också efter avsändaren. Fundera gärna över hur er organisation vill framstå. Hur låter ni, och hur vill ni låta?Mänsklig, vänlig och hjälpsam är bra ord att tänka på. Man behöver inte låta som en byråkratisk robot även om man ger ett ovälkommet besked.

Tänk också på att det är stor skillnad på tonen i ett beslut, en webbtext och ett inlägg i sociala medier. I ett beslut är det viktigt att texten är korrekt och juridiskt hållbar. Det betyder inte att den måste vara krånglig, men den är förmodligen inte särskilt underhållande. En webbtext kan ofta vara lättare, men det beror förstås på innehållet och de tänkta läsarna. I sociala medier kan man ibland använda humor och avvika från strikta skrivregler.

Skriv så här i ett beslut

Solköpings kommun har godkänt din ansökan om bygglov.

Skriv så här på webben

Välkommen till Solköping! Ska du välja skola? Titta på vår information om …

Skriv så här i sociala medier

Det var många som var ute och pulkade i helgen. Vilken är din favvisbacke?

Det här stämmer förstås inte alltid. Ibland kan även ett inlägg i sociala medier behöva vara formellt och allvarligt.