Klarspråk behövs även internt

Även när du skriver till dina kollegor är det viktigt att det blir tydligt och begripligt. Det nya numret av Klarspråk handlar om internkommunikation.

Omslag.

När vi talar om klarspråksarbete handlar det oftast om myndighetstexter till medborgarna. Men det är förstås också viktigt att skriva klarspråk i interna mejl och på intranätet. Kollegorna har begränsat med tid och det är bra att de snabbt kan avgöra vad som är viktigast i din text och om det är något som kräver ett svar eller en insats.

Det vanligaste problemet när det gäller kommunikation på arbetsplatsen är mängden mejl, berättar Mona Blåsjö, professor vid Stockholms universitet. Mona ger sina bästa tips för att förbättra kommunikationssituationen på jobbet. Vi får även goda råd från en ux-skribent – Karin Guldbrand från SEB visar hur de knep hon använder kan hjälpa dig att skriva tydligare texter även internt. Ux står för ”user experience”, och en ux-skrbent skriver för att göra användarnas upplevelse av till exempel en webbtjänst så bra som möjligt.

Men ibland blir det galet. Jonas Söderström visar tokiga exempel på meddelanden som kommer från våra automatiska system, när vi till exempel ska fylla i en reseräkning. Och Catharina Nyström Höög reflekterar över användningen av mallar, något som ibland kräver eftertanke.