• Huvudmeny

27 februari 2014

Avhandlingen

Socialt intelligenta datorspelskaraktärer kan bli ett stöd för andraspråksinlärare.

Jenny Brusk vid Högskolan i Skövde har bland annat studerat skvaller under arbetet med sin avhandling. Hon har undersökt hur man skulle kunna implementera det i ett dialogsystem för datorspel – vilket i sin tur skulle ge förutsättningar för att skapa mer mänskliga spelkaraktärer som kan delta i det sociala spelet. En viktig förutsättning för detta är att spelkaraktärerna kan föra naturliga dialoger.

”Vi lär oss att behärska de sociala koderna genom skvaller. En spelkaraktär med ett mer mänskligt beteende känns alltid mer intressant, som till exempel en spelkaraktär som ljuger, tappar ansiktet eller konspirerar”, säger Jenny Brusk.

Datorspel med karaktärer som kan föra mer naturliga samtal med spelaren skulle exempelvis kunna användas i vårdutbildningar och för andraspråksinlärning.

Avhandlingen heter ”Steps towards creating socially competent game characters”. Läs mer på Göteborgs universitets webbplatslänk till annan webbplats.


Uppdaterad 20 april 2014