En viktig del av vår verksamhet är att sprida kunskap om folkminnen. Här finns information om hur du kan få svar på dina frågor.
Med anledning av den rådande coronapandemin och den ökade smittspridningen håller alla Isofs arkiv stäng till 24 januari 2021.
Isofs folkminnesfrågor håller tills vidare öppet men eftersom vi för tillfället inte kan garantera full bemanning kan det ta längre tid än vanligt att få svar. Tillfälliga förändringar med anledning av covid-19
Personalen vid folkminnesarkiven i Göteborg och Uppsala svarar gärna på dina frågor − om både folkminnen och våra samlingar − vid besök och via telefon, e-post eller brev.
Större delen av våra samlingar är tillgängliga för allmänhet, studenter och forskare. Det är kostnadsfritt att besöka våra forskarsalar och att beställa fram arkivmaterial. För studier av arkivhandlingar behövs ingen platsbokning i förväg, men om besöket avser studier av omfattande material kan det vara bra att avisera besöket i förväg hos det arkiv du tänkt besöka. För tillfället är arkiven stängda för besökare.
Digitalisering av samlingarna pågår, men i nuläget går det inte att titta på material via nätet. Däremot är cirka 60 procent av våra samlingar sökbara i vårt accessionsregister.
Som besökare får du hjälp att hitta i våra register och kataloger. Du kan också få hjälp att göra sökningar om du kontaktar oss via telefon, e-post eller brev.
Folkminnesfrågor: 0200-22 92 00
Telefontider: tisdag–torsdag, 10–12 och 13–15
E-post: folkminnen@
isof.se