• Huvudmeny

21 februari 2014

Samlade språkspalter med flertydig rubrik

Sedan snart tjugo år har Olle Josephson skrivit språkspalter i Svenska Dagbladet. I den mycket läsvärda ”Mitt i svenskan” har han samlat ett urval av dessa.

Boken innehåller ett sextiotal av de närmare 250 språkspalter Josephson skrivit i SvD sedan våren 1994. Språkspalterna har ofta varit kommentarer till pågående språkförändringar i samhället, men även mer vardagliga språkliga reflektioner. Kapitlen i boken är tematiskt uppdelade, med rubriker från något till synes så enkelt som ”Ord” till den förhållandevis komplexa titeln ”Principer och politik”.

Särskilt intressanta är förstås de grammatiska utredningarna om subjektsreglen, sin/hans/deras, prepositionskonstruktioner och de/dem/dom. Liksom de språkpolitiska kommentarerna i ”Språken i skolan” och ”Språktest och valrörelse”. Kul är också de avslutande språkliga analyserna av svenska författare som Strindberg och Lagerlöf. Annars rör sig påfallande mycket om de vardagliga småorden, som hallå, det, att och typ.

Titeln, Mitt i svenskan, är enligt Josephson avsiktligt flertydig. Mitt kan antingen fungera som pronomen, böjningsform av min, eller som adverb med betydelsen ’vid mitten’. Svenskan betecknar antingen ett språk eller en känd dagstidning. Läsaren får själv göra tolkningen.

Boken är en del i en skriftserie från Svenska Humanistiska Förbundet, som verkar för humanistisk bildning i breda kretsar. Läs mer om boken hos CKM förlaglänk till annan webbplats. Se varifrån boken kan beställas hos Bokfyndlänk till annan webbplats.  

Uppdaterad 20 april 2014