• Huvudmeny

5 februari 2014

Viktigt för barn att få prata om läsning

För att barn ska nå läsförståelse och bli entusiastiska läsare måste de få prata om vad de läser. Det säger pedagogikforskaren Catarina Schmidt.

Catarina Schmidt har följt barn mellan årskurserna tre och fem, för att ta reda på hur barns läsande och skrivande utvecklas efter att de knäckt koden. Hon menar att vi måste synliggöra vikten av samtal kring läsning. ”Att kunna avkoda är självklart viktigt men vi måste också synliggöra betydelsen av att nå läsförståelse. Det är då det blir fantastiskt att läsa. Jag menar att skolan kan spela en viktig roll för att barn ska få syn på sig själva som sådana som läser, kritiskt granskar, skriver om och förändrar texter”, säger hon till forskning.se.

Hon menar att det här gäller alla texter barn möter- inte bara texter i böcker, utan även i exempelvis datorspel, på internet och i serietidningar. Skolan har ett stort ansvar, men det har även föräldrar och andra som finns runt barnen. Catarina Schmidt kallar dessa för sponsorer:

”Genom att vara lyhörda kan sponsorerna, som ofta är föräldrarna, hjälpa till att hitta böcker eller tidningar. De kan följa med till biblioteket, läsa högt för barnen eller se till att stunden då barnet läser hemma blir en mysig stund. De kan passa på att läsa själva samtidigt och prata om vad de har läst efteråt.”

Läs hela artikelnlänk till annan webbplats på forskning.se. 

Uppdaterad 20 april 2014