• Huvudmeny

Slutuppgift: Hur speglar nyorden samhället?

De nyord som hamnar på listan speglar samhället och samtiden på olika sätt. Vad kan vi säga om året som gått utifrån årets nyord?

Uppgift


Titta på nyordslistan och dela upp nyorden efter vilka ämnesområden de används inom. Det kan till exempel vara teknik, vetenskap, miljö, mat, mode och sport.

Diskutera:

  • I vilka ämnesområden hamnar flest respektive färst ord?
  • Varför tror du att det är så?
  • Vilka specifika händelser finns representerade på listan? (Exempel från tidigare nyordslistor: #metoo, EU-migrant.)
  • Vilka nya fenomen och företeelser finns representerade på listan? (Exempel från tidigare nyordslistor: cosplay, swisha, ståpaddling.)
  • Vilka ord på listan representerar nya synsätt på hur man ska vara eller bete sig? (Exempel från tidigare nyordslistor: rasifierad, mansplaining.)
  • Vilka ord på listan tror du inte kommer att etablera sig i språket för att de är för tillfälliga?
  • Vad säger listan om dagens samhälle och samtiden?

Summera: Vad säger nyorden om året som gick? Vilka förändringar i samhället finns med i listan?

  • Läs 2019 års nyordskrönika, eller tidigare års krönikor (se lärarhandledningen), för att få inspiration och kunna jämföra.

Redovisning


Skriv en årskrönika eller ett kåseri där du besvarar frågan ”Vad säger nyorden om året som gått?”. Använd dig av nyord för att beskriva viktiga företeelser och händelser från det gångna året. Målgruppen för texten är barn och ungdomar som läser till exempel skoltidningen eller Kamratposten.

Uppdaterad 24 januari 2020