Tre frågor till...

Niklas Laninge, psykolog och expert på beteendedesign. Han är också en av författarna till boken Beteendedesign.

Porträttfotografi på Niklas Laninge mot en grön bakgrund. Niklas står med händerna i fickorna och tittar avslappnat in i kameran.

Niklas Laninge. Foto: Niklas Nyman.

Vad menas med beteendedesign, eller nudging, som det också kallas?

Jag brukar prata om det som att omsätta beteendevetenskaplig forskning i syfte att påverka människors beteenden. I korthet handlar det om att göra det lätt att göra rätt, vilket oftast innebär att underlätta beteenden som användare gärna vill göra mer av. Exempelvis träna mer, äta nyttigare eller spara mer pengar.

Hur kan skribenter använda sig av metoden, exempelvis när de utvecklar e-tjänster eller skriver webbtexter?

Jag tänker spontant på två designknep jag ofta använder i mina projekt. Skrämmande ofta är texter och de beteenden de förväntas leda till inte tydliga nog, och användaren måste gissa vad hen förväntas göra. Så mitt första knep är att göra texten och den handling som du vill att läsaren ska göra tydligare.

Mitt andra knep är att göra det önskade beteendet mer attraktivt genom att strömlinjeforma de alternativ läsaren har. Ge gärna det önskade beteendet lite större chans genom att vara tydlig med alla nackdelarna hos konkurrerande beteenden.

Hur kan man utnyttja beteendedesign för att få organisationer att i första hand använda klarspråk?

"Mitt första tips är att utreda varför organisationen inte redan använder klarspråk. I stället för att bombardera målgruppen med en kunskapskampanj som berättar alla fördelar med klarspråk skulle jag jobba på två fronter:

  1. Gör det lätt att göra rätt. Skapa ett startpaket som talar om när och hur de ska använda klarspråk.
  2. Öka målgruppens motivation genom att börja prata om riskerna med att inte använda klarspråk. Väldigt ofta motiveras människor mer av att undvika risker än att få belöningar."