Rosh hashana

Rosh hashana är den judiska nyårsdagen som inleder de tio botdagarna.

äpplen och granatäpplen som omger en skål honung med honungsslev

Granatäpplen, äpplen och honung - sötsaker som ska ge ett gott nytt år.

Symboliska handlingar

Rosh hashana (’årets huvud’ på hebreiska) är en judisk högtid som även kallas nyårsdagen eller åminnelsedagen. Den pågår i två dagar, den första och andra dagen av den judiska månaden tishré som infaller i september eller oktober.

Den första rosh hashana-eftermiddagen (om den inte råkar sammanfalla med vilodagen shabat) går man till stranden av en flod eller en sjö för att symboliskt kasta synderna i vattnet. Under rosh hashana äter man också sötsaker av olika slag som bakelser, godis och söta frukter. Det ska symbolisera önskan om ett sött och gott nytt år.

På det judiska nyåret Rosh hashana, tycker jag om att läsa välsignelser över att det nya året kommer, tillsammans med min familj förstås, för det är ju en familjehögtid.

Intervju med ung svensk judinna (arkivuppteckning DFU 39386)

De tio botdagarna

Rosh hashana inleder de tio botdagarna, som avslutas med försoningsdagen, jom kippur Öppnas i nytt fönster.. Enligt judisk tradition är det vid denna tid som Gud bedömer vad människorna gjort under det gångna året och beslutar vad som ska hända dem under det kommande. Under de tio botdagarna finns därför tid för eftertanke och botgöring.

Hela månaden fram till Rosh hashana, nyårsdagen, rannsakar man sig och tänker efter ’Hur har jag levt? Vad har jag gjort?’ och så undan för undan ber man folk om förlåtelse. Man kan alltså inte gå till Gud eller till prästen och be om förlåtelse, för de säger ’Vi har inte med det att göra. Ni får gå till de som ni har gjort fel emot’.

En förutsättning för att få förlåtelse är att man inser att man har gjort fel, vilket leder till att man verkligen ångrar sig. Först det tredje är att man ber personen om förlåtelse och ställer tillrätta. Har man nu snott hans mobil så får man ju ersätta den. Nummer fyra är att nästa gång man befinner sig i motsvarande situation som när man gjorde bort sig, så gör man inte bort sig.

Intervju med svensk rabbin (arkivuppteckning: DFU 39615)