Fäbodar nu och då

Under många hundra år hade fäbodarna en avgörande roll för befolkningen i stora delar av Sverige. Fortfarande i dag finns levande fäbodar i landet.

Nybodarna i Oviken, Jämtland år 1936. Foto: Folke Hedblom (Isof, ULMA 34432).

I äldre tid hade fäbodväsendet en viktig roll i den norra halvan av Sverige. Systemet innebar att boskapen under sommaren fördes till sommarbete vid en fäbodvall som låg i utmarken på avstånd från hemgården. Fäboden gav både sommarbete och vinterbete vilket gjorde att gårdarna kunde hålla fler djur.

Formerna för fäbodbruket har varierat med tid och plats, och anpassades efter de lokala förutsättningarna. Vissa fäbodar låg enskilt, medan det på andra håll fanns fäbodställen som samlade fäbodar från flera olika hemgårdar. Vissa gårdar hade en och samma fäbod som användes (enfäbodssystem) medan andra gårdar kunde ha flera olika fäbodställen som användes vid olika tidpunkter på året (flerfäbodssystem). På fäbodvallen arbetade oftast särskilt anlitade fäbodpigor som skötte om djuren och tog hand om mjölken.

Fäbodarna användes framför allt för sommarens boskapsskötsel och mjölkförädling, men de kunde också användas i samband med exempelvis jakt och fiske eller bärplockning.

Fäbodgränsen

Fäbodar har framför allt funnits i den norra halvan av Sverige och bruket var under storhetstiden på 1800-talet som mest utbrett i Värmland, Dalarna, Härjedalen, Jämtland, Hälsingland, Medelpad och Ångermanland.

Genom Värmland, Dalarna och norra Uppland går en kulturgräns som kallas för ”fäbodgränsen” eftersom det norr och väster om gränsen har förekommit fäbodar. Där har de naturliga förutsättningarna gjort att åkerbruket inte spelade så stor roll, medan utmarkerna har varit stora och kunde användas exempelvis för bete. Gränsen markerar också skillnader när det gäller andra kulturyttringar i det gamla bondesamhället, till exempel mattraditioner och byggnadskonst.

Lång historia i Sverige – och världen

Fäbodväsendet har en lång historia i Sverige. Det har förmodligen rötter i medeltiden, och de första skriftliga beläggen är från 1500-talet. Systemet hade sin storhetstid under 1800-talet då det uppskattningsvis fanns tiotusentals fäbodar i det svenska fäbodområdet.

Även Norge har haft en omfattande fäboddrift (på norska setring) i stora delar av landet, och det har även funnits fäbodbruk i Finland och på Island. Liknande system med säsongsmässiga flyttningar mellan fasta sommar- och vinterbeten finns eller har funnits på många håll i världen, till exempel Brittiska öarna, Alperna, Balkanhalvön, Nordafrika och Centralasien.

Under 1800-talet gjorde industrialiseringen och jordbrukets övergång till växelbruk att fäbodväsendets betydelse minskade i Sverige. Under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet avvecklades många fäbodar. En del fäbodar revs eller förföll, andra omvandlades till fritidshus eller jaktstugor.

Dagens fäbodar

På vissa håll levde fäbodbruket kvar i större omfattning till efter andra världskriget, och helt försvann det aldrig. I dag finns omkring 300 levande fäbodar i Sverige, och flera fäbodar brukas fortfarande traditionellt med fritt skogsbete, mjölkdjurshållning och beredning av olika mjölkprodukter.

Mejeribyggnad på Skallskogs fäbod i Leksand, Dalarna år 2018. Foto: Jennie Tiderman-Österberg/Dalarnas museum (CC BY).

Långfäbod, hemfäbod, halvfäbod

I en del sammanhang används benämningarna långfäbodar, hemfäbodar och halvfäbodar för att beskriva olika typer av fäbodar. Långfäbod används då för de ”vanliga” fäbodarna med en typisk fäboddrift.

Långfäbodar

Även utfäbodar eller fjällfäbodar. Den typiska fäboden som låg på avstånd från hemgården och dit djuren flyttades på sommaren för att beta. Djuren sköttes där av fäbodpigor som även förädlade mjölken.

Hemfäbodar

Även byfäbodar, gårdsfäbodar eller åkerfäbodar. Plats dit hela familjen/hushållet flyttade för en längre tid och där det även fanns åkerbruk och slåtter.

Halvfäbodar

Plats dit djuren flyttades på sommarbete och där det fanns övernattningsmöjligheter men som låg så nära hemgården att man kunde bo kvar hemma och ta hem mjölken direkt.

Källor & lästips

Litteratur

Ulrika Stenbäck & Stig Welinder (2024): Vallkullor och butöser.

Victoria Törnqvist (2021): Eldsjälar i utmarken : samtal med fäbodbrukare i Dalarna på 2000-talet.

Håkan Tunón & Bolette Bele (2019): Fäboden. Naturen, kulturen och kulturlanskapet. Centrum för biologisk mångfald (CBM) och Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO).

Pierre Adolfsson och Malin Johansson (2017): Vägar framåt. En behovskartläggning av fäbodbruket i Sverige Länk till annan webbplats.. Jordbruksverket.

Bolette Bele, Ann Norderhaug, Marie Kvarnström, Weronika Axelsson Linkowski, Håkan Tunón & Jörgen Wissmann (2013): Utmarksbeitning i Norge og Sverige, fra tradisjonell bruk til muligheter i framtida – verdier og utfordringer Länk till annan webbplats.. I: Utmark – tidsskrift for utmarksforskning nr 1.

Ann-Catrin Hedén (2014): Fäbodnäringens förutsättningar i Sverige. Utvärdering av fäbodbruk, fäboddrift och utmarksbete i Landsbygdsprogrammet 2007–2013 Länk till annan webbplats.. Länsstyrelsen i Dalarna.

Camilla Eriksson (2013): Fäboden som politiskt rum. Att vara fäbodbrukare i den gemensamma jordbrukspolitiken Länk till annan webbplats.. Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).

Camilla Eriksson & Tina Wangenfors (2012): Fäbodbrukare om fäbodbrukets framtid. Beskrivningar av driftens villkor och synpunkter på landsbygdsprogrammet från Sveriges fäbodbrukare Länk till annan webbplats.. Rapporter Institutionen för stad och land nr 4/2012. Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).

Jesper Larsson (2011): Fäbodens förändring: från ryggrad i nordsvensk djurhållning till upplevelser och märkesprodukter. I: Jordbruk och och skogsbruk i Sverige sedan år 1900. Skogs- och lantbrukshistoriska meddelanden nr 53, 2011. Kungliga skogs- och lantbruksakademien (KSLA).

Lisa Jacobsson, Camilla Olofsson, Ulrika Stenbäck Lönnquist & Stig Welinder (2010): Fyra berättelser om arkeologins tysta människor på en fäbod Länk till annan webbplats.. I: Rig. 2010:2.

Kelvin Ekeland (2009): Brukad mångfald och energismarta fäbodar. I: Ju förr desto bättre: kulturarvet som resurs för en hållbar framtid. Centrum för biologisk mångfald (CBM).

Jesper Larsson (2009): Fäbodväsendet 1550–1920. Ett centralt element i Nordsveriges jordbrukssystem Länk till annan webbplats.. Institutionen för ekonomi, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).

Kelvin Ekeland (2002): Fäbodbruk: döende kultur eller framtidsnäring? Länk till annan webbplats. I: Kulturmiljövård nr 1/2002.

Annika Carlsson & Ritha Jonsson (2001): Fäbodar i Västernorrland Länk till annan webbplats.. Länsstyrelsen i Västernorrland.

Eva Skyllberg (1993): Med sökarljus på fäbodlämningar Länk till annan webbplats.. I: Kulturmiljövård, nr 6/1993. Stockholm: Riksantikvarieämbetet.

Anders Nyman (1976): Hur står det till med våra fäbodar?: en redogörelse för Nordiska museets fäbodinventering Länk till annan webbplats.. I: Fataburen: Nordiska museets och Skansens årsbok 1976.

Hans Lidman, red. (1965): Fäbodminnen. Nordiska museet och Fäbodkommittén inom Samfundet för Hembygdsvård.

Hans Lidman, red. (1963): Fäbodar. Nordiska museet och Fäbodkommittén inom Samfundet för Hembygdsvård.

Sigurd Erixon (1918): Bebyggelseundersökningar – Öfversikt, Periodiska bebyggelsetyper, Fäbodväsen Länk till annan webbplats.. I: Fataburen – Nordiska museet och Skansens årsbok 1918.

Länkar

Dalarnas museum: Bergsätra fäbod med vallkullan Milda Edvardsson Länk till annan webbplats.. Film från 1975.

Dalarnas museum: Kvinnors minnen – vallkullornas egna röster om livet på fäboden Länk till annan webbplats.. Film från 2019.

Fäbodbruket Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.en kulturell kvarleva eller ett brukningssätt för framtiden? Länk till annan webbplats. Frida Turander i samarbete med Föreningen Sveriges fäbodbrukare 2013.

Fäbodkulturen som immateriellt och biologiskt kulturarv Länk till annan webbplats.. Webbplats från SLU Centrum för biologisk mångfald (CBM), Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) och EnterForum (Centrum för Entreprenörskap, Södertörns högskola).

Förbundet Svensk Fäbodkultur och utmarksbruk Länk till annan webbplats. (FSF)

Hantverkslaboratoriet vid Göteborgs universitet: Kulturlandskap – Fäbodar och fjällnära jordbruk Länk till annan webbplats.

Levandekulturarv.se: Fäbodkultur Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsen Gävleborg: Fäbodarnas historia Länk till annan webbplats. (folder från 2024)

Matkult.se: Fäbodbruk Länk till annan webbplats.

Projekt: Norsk og svensk seterkultur (Norwegian and Swedish summer farm culture) Länk till annan webbplats.

SR Vetenskapsradion: Fäbodkulturen ska bli del av mänsklighetens kulturarv Länk till annan webbplats. (2 december 2024)

SR Vetenskapsradion Historia: Getter, kullor och mesost – om fäbodens historia Länk till annan webbplats. (november 2009).

Tidningen Svensk fäbodkultur och Utmarksbruk Länk till annan webbplats. från Förbundet Svensk Fäbodkultur och utmarksbruk (FSF)

Västernorrlands museum: Kulturmiljöer i länet: Fäbodar Länk till annan webbplats.

Arkivmaterial

Fäbodkulturen – ett levande kulturarv

Fäbodkulturen är ett levande kulturarv i Sverige, och finns inskrivet på den nationella förteckningen över immateriella kulturarv. I fäbodkulturen ingår kunskaper om djur och natur, om skogsbete, bebyggelse, mat, berättelser, seder och bruk, redskap och musik. Norge och Sverige har gemensamt nominerat fäbodkulturen till Unescos representativa lista över mänsklighetens immateriella kulturarv. Inskrivningen sker i december 2024.