• Huvudmeny

Se språket – barns tillgång till svenskt teckenspråk

En rapport om hur förutsättningarna för att lära sig och utveckla det svenska teckenspråket skiljer sig åt mellan teckenspråkiga döva, hörselskadade och hörande barn.

Hämta som pdfPDF (pdf, 3 MB)

Författare: Tommy Lyxell

Utgivningsår: 2014

Teckenspråkiga förskolor och skolor har en viktig roll för barnen, men trenden är att färre barn får tillgång till dessa språkmiljöer. Dessutom urholkas den språkliga kvaliteten när större fokus läggs på barnens talförmåga och kunskaper i svenskt teckenspråk inte värderas tillräckligt högt.

I rapporten föreslås flera åtgärder som kan stärka barns tillgång till det svenska teckenspråket.

Uppdaterad 03 februari 2020

Obs! Tillfälliga förändringar

Eftersom Isof för tillfället inte kan garantera full bemanning kan leverans av beställda böcker dröja längre än vanligt. Vi hoppas att detta inte ska påverka dig alltför mycket. Tillfälliga förändringar med anledning av covid-19

Villkor

Våra digitala publikationer laddas ned kostnadsfritt som pdf-filer via knappen "Hämta som pdf" på publikationssidan.

Om en publikation finns i tryckt form visas knappen ”Beställ tryckt exemplar” på publikationssidan. Då kan du beställa den via ett beställningsformulär. Kostnad för frakt tillkommer och du betalar mot faktura.

Vill du köpa flera olika böcker i samma beställning? Kontakta oss så hjälper vi till!