• Huvudmeny

13 november 2019

Vad tycker Isofs språkvårdare om rätt och fel?

Undrar du vad språkvårdare tycker om rätt och fel i olika språkfrågor? I en intervju förklarar Språkrådets Maria Bylin den statliga språkvårdens uppdrag, men också hur språkvårdens språksyn ser ut.

I Kvartals långa fredagsintervju förklarade Språkrådets Maria Bylin nyligen hur statlig språkvård fungerar för Staffan Dopping, som ofta kallar sig själv språkpolis. Varför är till exempel många så irriterade över det de upplever som språkfel, och är det snarare personerna bakom språkbruket som irriterar? I intervjun förklarar Maria också mer utförligt vad Språkrådets uppdrag går ut på och vad det är för språkliga rekommendationer Språkrådet egentligen erbjuder. Hur bemöter språkvårdarna till exempel personer som är upprörda över det de upplever som språkliga fel i svenska medier?

”Man hör av sig om något man hört på radio eller tv och vill att vi ska gripa in. Men det gör vi inte. Vi är en statlig myndighet som ska ge råd och upplysningar på vetenskaplig grund, men vi får inte styra medierna. Det är en yttrandefrihetsfråga.”

Dessutom reder hon ut en rad klassiska språkriktighetsfrågor, som sin/hennes och större än mig/jag. Den senare språkfrågan är en gammal käpphäst i språkriktighetssammanhang som det länge rått en rad missuppfattningar om. Maria menar att det delvis är språkvårdens fel.

”Om det finns språkpoliser som retar sig på större än mig så kan det bero på 100 år av ganska misslyckad språkvård.”

Lyssna på Kvartals intervju med Maria Bylinlänk till annan webbplats

Uppdaterad 21 november 2019